Home

– UITNODIGING WEEKEND 13 & 14 JULI 2013 –

Lieve Marleen,

Het weekend van 13 en 14 juli nadert met rassen schreden. Een weekend dat met gouden inkt bijgeschreven zal worden in de annalen. Een weekend dat nog volledig met mystiek is omhuld. En lieve schat. Dat zal het ook blijven! Desalniettemin zullen er voorbereidingen getroffen moeten worden om dit weekend nog onvergetelijker te maken.

Daarom wil ik je vragen om de volgende zaken mee te nemen;
– Een muts.
– Je meest sexy nachtelijke setje.|
– Een analoge camera (met zwart wit film, VOL want er zouden zich zo maar gedenkwaardige momenten voor kunnen doen en die willen we uiteraard op de gevoelige plaat vastleggen).
– Een nette outfit (hoeft geen gala te zijn, wel hakjes).
– Jarretels.
– Een paar stevige wandelschoenen.
– Een leverworst.
– Je zwemkleding (maar we zeggen niet wat we gaan doen).
– Een pakje wicky (smaak naar keuze).
– Een pakje sultana (met rozijnen).
– Je meest heftige-uber-meer-kleuren-hipster-outfit.
– Je skateboard.
– Je favoriete trui.
– Een zonnebril.
– Je schrijfschrift.
– Een leesboek.
– Een keukenrol.

13 juli zullen we rond 08:00 thuis vertrekken en ik verwacht 14 juli laat op de avond weer thuis te arriveren. Zeg maar tegen je ouders dat je in goede handen bent én dat ik je bij ons thuis weer zal terugbrengen (hoeven ze zich daar geen zorgen over te maken). En dat je hebt gegeten als je thuiskomt (daar hoeven je ouders zich ook geen zorgen om te maken).

Vergeet vooral je goede humeur niet in te pakken!
We gaan trouwens niet bowlen (dat je je daar niet op gaat verheugen want dat gaan we dus niet doen en dat zou jammer zijn).

X!

Orgastische acceleratie
Er zijn slechts spaarzame momenten in een mensenleven waarin alles lijkt te kloppen. Waar alle spreekwoordelijke puzzelstukjes in elkaar vallen. Op momenten dat je het niet geheel verwacht. Voor mijn gebeurde dat op de Neumunster Abbey in Luxemburg. Waar ik mijn artiest van 2013 live zag. In het donker want dan kwamen de visuals het beste tot zijn recht. Die zomerse avond zag ik Woodkid live. Hij kon slechts putten uit een album. Maar wat een plaat. Van sommige albums ga je je, hoe goed ze ook zijn, afvragen hoe ze het in hemelsnaam live goed tot zijn rechts gaan brengen. Maar die zomeravond in Luxemburg klopte alles en bracht Woodkid mij in anderhalf uur uur door het hele album heen in een orgastische acceleratie. Is dat een woord? Vast niet. Maar ik was er en ik zal het nooit meer vergeten.

13 juli 2013 een aantal dagen eerder verjaarde mijn vriendin en ik had grootse plannen. Bijna was het me gelukt de gehele trip inclusief eindbestemming met mystiek te omhullen. Uiteraard verlulde ik me een dag van tevoren over de eindbestemming. Na een vlotte rit checken we in in het Hilton in Luxemburg. Je moet immers een beetje indruk maken op je nieuwe vriendin. Blijkt de halve stad vol te hangen met Woodkid posters. Weg verrassing.



Aan het einde van de dag zakken we af richting de Abbey. We steken schril af tegen de plaatselijke bevolking. Met onze meer-kleuren-hipster-outfits vormen we een plaatselijke attractie voor de goedgeklede maar zeer bedeesde plaatselijke bevolking. De nooit in Nederland doorgebroken Woodkid valt het best te omschrijven als een upgraded Kyteman. Wat ik een geniaal artiest vind maar live nogal ielig, mede door zijn postuur. Woodkid is diepgaand, bombastisch en overweldigend. Uren kan ik ernaar luisteren zonder te weten naar welk nummer ik luister. Zijn EP geperst op wit vinyl notabene. De vraag is alleen hoe hij het live doet.

Napoleon Bonaparte  
Een klein frans kereltje, druktemakertje. Getooid in een korte broek en T-shirt, het hoofd bedekt met een petje en afgemaakt met een fikse baard. Dat belooft wat. Waar Kyteman iets weg heeft van een verwarde Albert Einstein ontwaar ik hier de reïncarnatie van Napoleon Bonaparte. Ergens klopt het niet, zijn charismatische performance in contrast tot zijn voorkomen. Maar het is juist die paradox die afmaakt. En hoe.

Door een combinatie van factoren stijgt deze avond als nooit te voren boven zichzelf uit. De visuals bij de show zijn een attractie enzich. Zijn fenomenale debuutalbum ‘Golden age’ komt meer, meer dan tot zijn recht op het podium. Maar op deze warme zomerse avond in Luxemburg is het die gekke Fransoos die het geheel bind. In zijn korte broek, met baardje en pet laat hij het plein in Luxemburg anderhalf uur lang opstijgen. Het heeft iets bijna dictatoriaals, sektarisch misschien. Door de jaren heen zag ik veel charismatische frontmannen. De aangeboren ‘cool’ Artic Monkeys frontman Alex Turner en de ‘cocky stroll’ van Oasis leadsinger Liam Gallagher fascineren mateloos. Maar dit is van een andere planeet. De volksmennerij, het charisma, we stijgen op. Massaal. Honderden tamme Fransen, Luxemburgers en twee verdwaalde Amsterdammers maken iets ongekends mee. Volgzaam zingen, springen en fluiten we door de nacht. Als klapstuk gaat zijn grootste hit op 45 toeren de Luxemburgse nacht in. Ik vorm mijn eigen solo pit en zich, spring en schreeuw orgastische geaccelereerd ben ik los.

Gepubliceerd 15 februari 2014 op Website van HANK
http://www.websitevanhank.nl/man-van-de-wereld/toen-ik-woodkid-live-zag/

Leave a Reply

